Новий формат для рекомендаційної бібліографії. Експрес-консультація

Степанова Н. І.,
зав. інформаційно-бібліографічним відділом
ОЮБ ім. В. В. Маяковського

Рекомендаційна бібліографія пройшла довгий шлях: від професійних видань до букстаграмерів і буктьюберів. І на цьому шляху було багато складнощів. Але, останніми роками, зазнавши різних змін, вона повертається до бібліотек.
Сьогодні рекомендаційна бібліографічна продукція має бути цікава читачеві, що виріс в епоху віртуальної реальності і цифрових технологій. Тобто створювати її треба у формі, здатній здивувати і захопити користувача.
Створюючи бібліографічні посібники, необхідно пам’ятати про те, що треба відбирати якісну інформацію, з урахуванням певного читацького інтересу. І посилання на відсутність літератури у фонді вже безпідставні. Ще зовсім недавно єдиним ресурсом, на базі якого створювалися бібліографічні посібники, був власний фонд бібліотеки. Але ситуація змінилася. Багато наших читачів користуються інтернет-послугами.
Тому в посібник слід включати літературу в електронному варіанті, статті з електронного варіанту періодичних видань, відсутніх в бібліотеці. Так, при підготовці, наприклад, краєзнавчих покажчиків, ми переглядаємо електронні версії одеських газет і журналів (звертаємо вашу увагу на журнал «Южное сияние», альманахи: «Дерибасовская-Ришельевская», «Юго-Запад», прекрасна добірка книг краєзнавчого характеру – на сайті «Всесвітнього клубу одеситів» http://www.odessitclub.org/, на сайтах і блогах одеських бібліотек: «Відділ Одесика. Краєзнавство» у Фейсбуці Одеської національної наукової бібліотеки, «Одеський краєзнавець» Одеської обласної наукової бібліотеки ім. М. С. Грушевського, «Моя Одеса» центральної міської бібліотеки ім. М. Франка та ін.).
Складовою частиною посібника має бути список сайтів відповідної тематики, список електронних адрес періодичних видань, що використовуються в роботі, електронних адрес книг.
Важливим в рекомендаційній бібліографії є як привабливість форми, зовнішній вигляд посібника, так і внутрішня організація матеріалу. Привернемо увагу до посібника – вирішимо завдання-мінімум. Але нам потрібен максимум – допомагати не лише вибирати книги, але і читати їх уважно, з користю для особистого розвитку. Можливо, варто наповнювати посібник «вставками»? Наприклад, віршами, уривками з творів, у тому числі з пропущеними рядками, словами, які потрібно знайти в тексті і вставити, прислів’ями і приказками, всілякими іншими літературними ребусами і завданнями розвиваючого характеру, щоб було цікаво, щоб стимулювати пізнавальну активність.
Але, перш за все, необхідно визначити тематику рекомендаційних посібників. Виходимо з пріоритетних напрямів і програм, за якими працює бібліотека, і, звичайно, інтересів читачів. Один з найпростіших методів вивчення читачів – анкетування. Сьогодні провести його можна оперативно, використовуючи соціальні мережі.
Використання сучасних цифрових технологій дозволяє створювати бібліографічні посібники якісно нового рівня – електронні, призначені для поширення в мережі Інтернет. Які ж форми представлення рекомендаційної бібліографії у веб середовищі?
Багато бібліотек використовують свої сайти, блоги, сторінку у Фейсбуці, Ютуб-канал як рекомендаційний ресурс. Форми рекомендацій можуть бути різними. Так, з 2019 року на каналі Ютуб нашою бібліотекою розпочато мережевий бібліотечній проєкт “Що читають відомі та успішні люди Одеси”. Щиро, відверто, захопливо діляться своїми думками про улюблених авторів та книги ті, кого наші читачі більше звикли бачити на екранах та сторінках в Інтернеті.
На своїй сторінці в Фейсбуці ми відкрили рубрику «Бібліограф рекомендує», присвячену новій літературі з фонду бібліотеки (книги викладаються 3 рази на місяць протягом року). Публікації мають зображення обкладинки книги, анотацію, хештег.
Відеоогляди – цікава сучасна форма просування літератури. Завдяки ним, книжками можна зацікавити тих, хто не читає ні рецензій, ні самих книжок.
Така форма запропонована і нами – «Читай з нами. Читай більше нас»: Бібліотечний booktube. Бібліографи та бібліотекарі абонементу діляться своїми враженнями від прочитаних книг, рекламують улюблених авторів, розповідають про літературні новинки.
На сайті бібліотеки для орієнтування в читанні можна створити розділ «Центр читання» і наповнити його рекомендаційними посібниками, що видаються бібліотекою, оглядами літератури (найактуальнішою, найпопулярнішою), списками книг-лідерів читацького попиту у відділі абонементу.
Цікава форма рекомендації літератури – книга-загадка (з сайтів бібліотек Німеччини). З обкладинки книги видаляються автор та назва і у такому вигляді виставляється, наприклад, на сторінці бібліотеки у Фейсбуці. Читачі вгадують книгу, а бібліотека через деякий час виставляє обкладинку в оригіналі.
Багато бібліотек трансформують популярні традиційні продукти в новий формат. Як приклад, можна привести мультимедійні інтерактивні вікторини, що розміщуються на сайтах. Вікторини, звичайно ж, не відносяться до рекомендаційної бібліографії, але ми наприкінці пропонуємо літературу відповідної тематики.
Створення якісної електронної бібліографічної продукції вимагає досить високого рівня фахівців. І не всі бібліотеки можуть впоратися з таким завданням. У такому разі можна використовувати в роботі електронні видання інших бібліотек. Так, цікавим доповненням до масових заходів можуть послужити електронні бібліографічні огляди краєзнавчої тематики, розташовані на сайті нашої бібліотеки.
Інформаційний простір Інтернету з кожним роком усе більш заповнений спеціальними каналами, у тому числі відеоканалами, які направлені на популяризацію книги. Багато сайтів надає інформацію про книги, письменників, видавництва, бібліотеки. У тому числі рекомендуються найпопулярніші книги, що зацікавили читачів, останні новинки і відомі твори, які знайшли «друге дихання» і т. і. Простежити за всім цим дуже складно. Донести до читача краще можна за допомогою вебліографії. Це можуть бути тематичні вебсписки і вебдайджести різної тематики. З прикладами вебдайджестів ви можете ознайомитися на сайті нашої бібліотеки. («Мифы и легенды Одессы», «Тайны необычных и интересных мест Одесского региона» та ін.). Основну увагу ми приділяємо краєзнавчій тематиці.
Вашими помічниками при підготовці рекомендаційної бібліографії, в т. ч. вебсписків, можуть бути популярні електронні ресурси:
• «ЧИТОМО» – трендсетер українського книжкового ринку, найбільше українське медіа про книговидання країни і світу, якісна аналітика та ексклюзивні матеріали експертів-практиків;
нові формати, інновації, експерименти в книговиданні й читанні;
відкриття проектів, авторів, ілюстраторів, які стають зірками світового рівня;
смак і стиль у відборі видань, які рекомендуємо;
спільнота, яку об’єднує любов до текстів і візуальної культури.
• «ЛітАкцент» – провідник у світі сучасного письменства,
це спільний проект Національного університету «Києво-Могилянська академія» та видавництва «Темпора». Найбільше уваги сайт приділяє помітним постатям і творам, хоча й намагається не оминати весь літературний потік.
• «Критика» – міжнародний огляд книжок та ідей.
• Читай.ua – це відкритий клуб книголюбів.
• Yakabоо – це найбільша в Україні інтернет-книгарня, має власний блог, співорганізує Літературний Кураж Базар та проводе інші події, щоб залучити людей до читання.
• Barabooka – перший український універсальний інформаційний ресурс про видання для дітей та юнацтва.
• Враження. ua – загальнодоступна група в Фейсбуці.

Для сучасної рекомендаційної бібліографії характерна значна активізація читацької рекомендаційно-бібліографічної діяльності. Читачі, які люблять книги і читання, прагнуть поділитися своїми враженнями від прочитаного, зацікавити інших, залучити їх до “світу книг”. Серед прикладів читацької активності – рухи букблогерів, буктьюберів, букстаграмерів.
Видавництва знаходять контакти з популярними блогерами, дарують їм книги в обмін на огляди про них, влаштовують закриті зустрічі з письменниками й цілком відкриті із читачами й глядачами.
Рух книгоблогерів-буктьюберів, що знімають відео про прочитані книги, все більше поширюється в Україні.
Об’єктами уваги буктьюберів можуть бути:
– улюблені прочитані книги;
– книжкові покупки місяця;
– улюблені місця для читання;
– використання закладок;
– улюблені персонажі тощо.
Серед книгоблогерів є професійні книгознавці – бібліотекарі, що ведуть блоги на тлі своєї бібліотеки (або заохочують до цього найбільш активних та харизматичних читачів). Ну а тим, кому ця робота не під силу, рекомендуємо на своєму Ютуб-каналі хоча б час від часу розповідати про цікаві книжки.
Тож, звертайте увагу читачів на всі ці канали, складайте веби найбільш популярних та цікавих блогерів.
Див. також: Библиограф: алгоритм успеха – ориентация на юношество и молодежь: консультация (сайт ОЮБ ім. Маяковського: Фахівцям. Методичні видання бібліотеки).


Методичні видання бібліотеки за 2019 рік